Az e-kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztói kutatások egyöntetűen rámutatnak: a vevők számára fontos döntési szempont, hogy egy webshopban mekkora szállítási díjat kell fizetni. De vajon melyik árazási módszer támogatja legjobban az e-kereskedőt üzleti céljai elérésében? Az alábbi posztban két, a B2C webshopokban leggyakrabban alkalmazott árazási stratégia előnyeit és hátrányait mutatjuk be röviden.
A két stratégia előnye és hátránya
1. Rögzített áras szállítási díj
Azaz kosárértéktől független, egységes árazás: bármennyiért vásárolsz, a szállítási díj (akár a szállítási módtól is függetlenül) ugyanannyi.
Pro
Egyszerű, mind a kereskedő (modellezések, számítások), mind a vásárló (1 szállítási díj/1 szállítási mód) számára.
Kontra
Legnagyobb hátránya az, ami a másik árazási stratégia legnagyobb előnye: a rögzített áras változatnál nincs semmilyen kosárérték-növelő ösztönzés. Így kisebb lehet az átlagos kosárértéked, amivel nem csak direkt módon termelhetsz veszteséget (hiszen tudjuk: meg nem szerzett profit = veszteség), de akár azon versenytársaiddal szemben is hátrányba kerülhetsz, akik a másik, a következő pontban bemutatott szállítási díjstruktúrát használják.
2. Kosárérték-alapú, degresszív szállítási díj
Ahogy növekszik a kosárérték, úgy csökken – általában sávosan – a kiszállítás ellenértéke.
Pro
Nagyobb végösszegű vásárlásra ösztönöz, mivel az egyre kedvezőbb szállítási összeg motiválja a vevőt. Már bevált megoldás, amikor a fizetési folyamat során, egy, a kosárban lévő termékhez egy másik, hozzá valamilyen módon kapcsolódó árut ajánlasz fel. Úgy természetesen, hogy közben felhívod a vásárlód figyelmét arra, hogy több termék megrendelése esetén kevesebb pénzébe kerül annak házhozszállítása.
Kontra
Minden kedvezmény, amit ebből a díjból adsz, eszi a marzsodat, amely ha kicsi, lehet, hogy nem érdemes ezt a stratégiát követned, mert az esetleges pozitív hozadékai ellenére is rosszabbul jársz, mint a rögzített áras módszer esetében.
Továbbá ennek az árazási stratégiának a modellezése sem egyszerű, főként akkor, amikor kosárérték-növelő hatásának vizsgálata van soron.
Mindkét módszernél jellemző, bizonyos kosárértéken felül, a szállítási és fizetési módtól független, ingyenes szállítás.
Az imént említett kettőn kívül még sok egyéb árazási stratégia létezik, például kosárértéktől független ingyenes szállítás, súly- vagy térfogat-alapú szállítási díj. Üzleti modelltől és céloktól függ, hogy melyik módszer a legeredményesebb.
Melyiket válaszd?
Annak meghatározására, hogy melyik struktúra szolgálja legjobban üzleti céljaidat, csak egy biztos mód van: ki kell számolni!
Vagyis ez nem teljesen igaz. Lehet a szállítási díjról is (mint sok minden másról) zsigerből dönteni, azonban ebben az esetben nem kellene meglepődnöd, ha nem a kívánt eredmény jön ki. Ellenben, ha különböző vásárlási forgatókönyveket lemodellezel (eltérő árrésű termékekkel, más-más kosárértékkel számolva), figyelembe véve a módszerek vásárlóra gyakorolt pszichológiai hatásait is, akkor sokkal valószínűbb, hogy az előnyösebb árazási stratégiát fogod választani.
0 hozzászólás