Oldal kiválasztása

“Egyfajta Bibliaként használom a stratégiát” – interjú Berta Róberttel, az Innonest alapítójával

Szerző: | 2022. nov 23 | Ügyfelek

Egyszerű munkalapkezelőnek indult az autodidakta fejlesztő szoftvere, mára könnyen használható mini ügyviteli rendszerré nőtte ki magát az Innonest. Berta Róbert, a fiatal SaaS alapítója elmeséli, hogy hogyan kopogtatott be a Számlázz.hu ajtaján, hogyan vált a Számlázz.hu PARK egyik alapítótagjává, és hogyan sokszorozta meg az árbevételét a stratégiai tervezés előtti állapothoz képest. Interjú egy felhőalapú ökoszisztéma mikro-vállalkozók számára épített pilléréről.

Honnan indul az Innonest története, mi inspirált a létrehozására?

2008 környékén egy felépítmény-gyártással foglalkozó cégnél dolgoztam irodán, ahol a munkafolyamatok menedzselését egy négyzetrácsos füzetben oldottuk meg. Természetesen én kaptam a remek feladatot, hogy papíron vezessem a munkaórákat, a költségeket, hogy ki melyik projekten melyik nap mennyit dolgozott, milyen eszközöket használtak, milyen termékeket vittek ki a raktárból, azokból mennyi fogyott, mennyit selejteztek le, mennyi veszett el figyelmetlenség miatt, például mert ráléptek egy alkatrészre… Tehát rengeteg mindent figyelembe kellett venni. Felvetettem, hogy ez így nem hatékony, de van egy ötletem: mi lenne, ha írnék erre egy kis programot? Tizenévesen, autodidakta módon tanultam meg programozni, ezt a tudást felhasználva kezdtem egy munkalapkezelő fejlesztésébe. Net-alapú megoldás erre akkor nem nagyon volt, de mivel webfejlesztést tanultam, abban voltam jártas, ezért a hétköznapok során felmerülő problémákra ezzel a tudással álltam neki megoldást fejleszteni.

Kik voltak (rajtad kívül) az első felhasználók?

Évekig baráti körben adtam oda a programot, hogy segítse a munkájukat. Mivel a munkám a hobbim is, ha volt egy kis szabadidőm, a következő években gyakran leültem a gép elé új dolgokat fejleszteni bele, vagy komfortosabbá tenni. De nem reklámoztam, nem akartam eladni, amikor elindult. Később viszont egyre több megkeresés érkezett, azzal, hogy “erre nekem is szükségem lenne, mondj rá egy árat”. Sok céggel barterben működtem együtt, például egyszer kaptam egy kávédarálós kávéfőzőt, cserébe odaadtam nekik a szoftvert két évre. 2013-ban lettem vállalkozó, és kezdtem el vele komolyabban foglalkozni.

Hogyan jutottál el a stratégiai tervezés igényéhez, hogyan kerültél kapcsolatba a Smart Commerce Consultinggal?

Addig még hosszú út vezetett. 2019-ben kerestem meg a Számlázz.hu-t, hogy szeretnék velük együttműködni, amennyiben lehetséges: van ez a rendszerem, és szeretném, hogy a számlázás az akkori munkalapkezelőből megvalósítható legyen a Számlázz.hu-n keresztül. Stygár Lászlóval beszéltem első alkalommal, akiről az első pillanatban láttam, hogy ritka kincs, ilyen cégvezető vagy fejlesztő nagyon-nagyon kevés van. Bemutattam neki a munkalapkezelőt, és hogy mit szeretnék, később találkoztam Egonnal is (Kis Ervin Egon, a SCC alapító partnere, vezető tanácsadó – a szerk.), majd megbeszéltük a további együttműködéssel kapcsolatos lehetőségeket. 2020. februárjában létrehoztunk egy céget, az Innonest Software Kft.-t, és ebben a fázisban már szükség volt egy üzleti stratégiai terv megalkotására. Kaptunk egy ajánlatot a Smart Commerce Consulting-tól, hogy egy három körös workshop keretén belül nézzük meg, mit lehet ebből kihozni. Baromira vártam a workshopot, nagyon izgatott és kíváncsi voltam, mert korábban soha nem voltam üzleti tervezéssel kapcsolatos workshopon. Márciusban volt a harmadik, záró workshop, ahol nagy megtiszteltetés volt, hogy Gordon Ákos is részt vett (SCC, társalapító – a szerk.), akinek nagyon fontos meglátásai, észrevételei voltak. Tényleg fülig ért a szám, nagyon pozitív élmény volt az egész. Az elején tisztáztuk, hogy konkrétan mi a vállalkozás víziója. Megvizsgáltuk a célcsoportot, a szükségleteiket, az üzleti célokat, összeszedtünk minden olyan információt, amire szükség volt. Amikor megszületett a vízió, folytattuk egy SWOT-analízissel, és egy nagyon klassz záró prezentációt kaptam a végén. Ezt egyébként kinyomtattam és beköttettem, mindig hordom magammal a laptoptáskámban és elég sokszor fel szoktam csapni, mert igyekszem mindent eszerint a stratégia szerint vinni, lényegében ezt egyfajta Bibliaként használom.

Berta Róbert

Mi volt a legmeglepőbb eredmény, amire az üzleti tervezés során jutottatok, amire egyáltalán nem számítottál korábban?

Ha visszamegyünk az elejére, már maga a vízió ilyen volt. Én sem voltam tisztában azzal, hogy pontosan mit is csinálok. Furán hangzik, de tényleg nem találtam a helyét a piacon: igazából ez egy ERP-rendszer, de nem is, ügyviteli rendszer is meg nem is, CRM-rendszer is meg nem is. Ákos és Péter, vitték végig a workshopokat (Petrezselyem Péter és Falusi  Ákos az SCC senior tanácsadói – a szerk.), de először ők sem tudtak erre a kérdésre válaszolni. Annyira különböző modulokból épül fel az Innonest, olyan tudással és funkcionalitással, ami a nagy rendszerektől távol áll, de a kisebb programoknál jóval több, ezért volt nehéz meghatározni a víziót. Hosszas beszélgetések után megszületett, hogy

az Innonest egy olyan általános célú SaaS ügyviteli rendszer, ami modulárisan elérhető olyan magyar kkv-szereplők számára, amelyeknek igényeit digitális érettségük alapján az excel-táblázatok már nem elégítik ki, a nagy ERP-rendszerek pedig felesleges és drága lenne számukra.

A vízió után a SWOT-analízissel folytattuk, mik lehetnek erősségek és gyengeségek, milyen lehetőségei és veszélyei vannak a vállalkozásnak. Emellett sokat foglalkoztunk a csomagolási logikával, hogy milyen szolgáltatási csomagokban tudjuk értékesíteni a rendszert. Korábban úgy működött, hogy – nagyon kreatívan – négy szolgáltatáscsomag közül lehetett választani. Az S, M, L és XL pakk ugyanazokat a modulokat tartalmazta, egyedül a felhasználói számban különböztek: a legkisebbet egy email-címmel lehetett használni, az M pakkban max. 3 személy fért hozzá, és így tovább, az XL pedig korlátlan volt. A SCC workshopok után az egész “borult”, teljesen új logikára alakítottunk ki új szolgáltatáscsomagokat.

A szolgáltatáscsomagok kialakításának lépései:

  1. potenciális célcsoportok meghatározása
  2. a hozzájuk leginkább illő, számukra szükséges funkciók logikai csoportokba rendezése
  3. csomagok meghatározása, amelyek később bővíthetőek

forrás: Smart Commerce Consulting módszertana

Az volt a lényeg, hogy maximum három csomag legyen, amelyek az ügyfél igényei szerint egyedileg testreszabhatóak. Mindegyikben legyen néhány alapfunkció, a kezdőcsomagban ügyféltörzs és munkalapkezelő, de ha bármi egyébre, például készletkezelésre szüksége van, azokat opcionálisan ki tudja választani. Ha ezekre van szüksége, a Smart csomagot kell igénybe vennie, és extra funkciókat is be tud itt bekapcsolni. A harmadik csomag a Mini ügyvitel, ami már mindent tartalmaz. Emellett mindegyik csomagot korlátlan számú munkatárs használhatja, tehát a korábbi licenszelés megszűnt.

Mennyire jött be ez a módosítás?

Összehasonlíthatatlan. Ez a csomagolási rendszer köszönőviszonyban sincs a régivel, ahol az árak is teljesen máshogy működtek, de ez sokkal jobban bevált. Tetszik a felhasználóknak, hogy a saját igényeikre tudják szabni a  rendszert, ami a mai világban nagyon fontos. Mivel mindenki azt szeretné használni, amit ő kitalál, és ahogy kitalálja, ez nagy szabadságot  ad a felhasználónak: “itt egy rendszer, amiben ha valamire nincs szükségem, akkor azt nem veszem igénybe és azért nem is fizetek”. A moduláris felépítésben mindenki csak a saját vállalkozásának szükséges modulokat használja.

Tudsz mondani arányszámokat, hogy a számaitokban látszik-e már az új működés eredménye a tervezést megelőző időszakhoz képest?

A tavalyi év volt az első üzleti évünk, és még nagyon sok mindennel nem vagyunk készen (sok minden van a tarsolyunkban, amit a stratégiai terv meghatározott, ezek elkészítésére ez az év még rá fog menni), de már most is látszik, hogy az üzleti évet megelőző hónapokhoz képest többszörösére növekedett az árbevétel.

Nagyon hálásak vagyunk a Számlázz.hu-nak is, rengeteg munkát fektettek abba, hogy segítsék az Innonest-et. A Számlázz.hu PARK (a Számlázz.hu pénzügyi és adminisztrációs ökoszisztémája – a szerk.) többi tagjához hasonlóan nekünk is kihelyeznek bannert, marketing widget-et, és az Innonest is megjelenhet a Számlázz.hu hírlevelekben. Amikor a stratégiai terv készült, akkor a PARK még sehol nem volt, így a SCC nem is kalkulált vele az Innonest kapcsán. Több tényező miatt is kellett módosításokat eszközölni sok ponton.

Ez azt jelenti, hogy maga a tanácsadás egy dinamikusan zajló folyamat?

Igen, ez azóta is tart, rendszeresen tartunk státusz-mítingeket, havi szinten leadjuk a növekedési számokat, átbeszéljük, hogy mi történt adott hónapban, mennyire vagyunk elégedettek, milyen fejlesztések történnek. Ha van új ötletünk, kikérjük a véleményüket: “csinálnánk egy ilyen funkciót, szerintetek megéri-e beleölni 150 órát”. Körbejárják, és javaslatot tesznek, foglalkozzunk-e vele, és úgy foglalkozzunk-e vele, ahogy kigondoltuk, vagy van más ötletük, hogyan vigyük végig, hogy sikeres legyen.

Milyen típusú cégnek lenne fontos szerinted, hogy üzleti tanácsadóhoz forduljanak?

Ahogy korábban is említettem, nekünk leírhatatlanul sokat segített a folyamat, és elképesztő minőségű munkát végeznek, le a kalappal a Smart Commerce Consulting előtt. Hihetetlenül értik a dolgukat, rendkívül nagy tapasztalattal és szakmai tudással rendelkeznek. Nagyon hálásak vagyunk nekik, jó pár vállalkozásnak ajánlottuk őket azóta is, mert azt gondolom, hogy mindenkinek jót tenne. Soha nem gondoltam volna korábban, sőt, szkeptikus voltam, hogy ilyen alaposan körbe lehet járni témákat egy vállalkozás indulása előtt. Részletes statisztikákat kaptam a potenciális ügyfelek számáról, hogy Magyarországon hány ezer vállalkozás működik, milyen tevékenységi körökkel, és megvizsgáltuk, hogy ezek közül melyek számára alkalmas az Innonest. Tovább szűkítettük a kört, és belekalkuláltunk egy szorzót is, hogy körülbelül hány vállalalkozót érdekelhet a megoldásunk.

Ha valakinek van egy üzlete vagy ötlete, amit szeretne megvalósítani vállalkozóként, szerintem elengedhetetlen hogy legyen egy üzleti terve, ami mentén végigviszi az ötletet. Főleg amihez pénz kell, azt nem lehet úgy indítani, hogy “megpróbálom, aztán majd lesz valahogy, és menet közben lavírozom”. Jó, ha van előtted egy út, ahol milestone-ok szerint tudsz haladni, és értékelni is tudod, hogy a elérted-e a mérföldköveket, mikor érted el őket ahhoz képest, amikor szeretted volna. Ennek minden része nagyon fontos.

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás