Oldal kiválasztása

A cégfejlődés stációi: 1 – A vezetési krízis

Szerző: | 2017. máj 17 | Stratégia

Magyarországon a megalakulást követő 5 éven belül a cégek 62%-a megszűnik. Fejlettebb országokban ugyanez a mutató 50% körül áll évek óta. Hogy miért szűnnek meg a vállalatok egy bizonyos méret és kor fölött, annak jól körülhatárolható és előre megjósolható okai vannak. Ezzel az írással induló sorozatunkban végigvesszük azokat a kihívásokat, amelyekre számítani lehet egy vállalat életében.

greiner_model.png

forrás

Ehhez egy külföldi szerző, Larry Greiner modelljét vesszük alapul (Greiner modell). A kutató két dimenzió, a vállalati érettség és vállalati méret mentén vizsgálta a vállalatok működését, melyek alapján jól elkülöníthető szakaszokat, valamint problémákat/kríziseket tudott meghatározni.

Az első fázis a kreativitásé.

Ez az az időszak, ami a vállalatok megszületéséről, a kezdeti működésről és a növekedésről szól.

A vállalkozások indításához elengedhetetlen vagy egy jó ötlet, vagy egy új termék, esetleg egy eddig kiaknázatlan piac, akár egy „megvalósítási csoda”, vagy egy kiváló üzleti modell – bármi, ami egy induló cég üzleti alapja lehet. Ebben a szakaszban többnyire az önállóság, a több lábon állás, az önmegvalósítás a cél.

Általában összefog néhány ember (feltételezve, hogy nem egy one-man-show-ról van szó), különböző kompetenciákkal, annak érdekében, hogy létrehozzanak egy szervezetet. Ebben a szakaszban még mindenki ellátja az összes létező tevékenységet, amely a működéshez kell. Például, tegyük fel, mindenki órát szerel, vagy épp adminisztrál, attól függ, melyik sürgetőbb. Mindenkinek az a feladata, hogy azt a résztevékenységet lássa el, amit a legfontosabb elvégezni, mert vészesen szorongat a határidő. Ha kell, csomagolnak, ha kell, ügyfelet szolgálnak ki, vagy akár takarítanak. Nincs kategorizálva se tevékenységi kör, se döntési folyamat, hiszen mindössze ketten, vagy hárman alkotják a csapatot. Mindenki számára egyértelmű, hogy mit kell tenni annak érdekében, hogy a közösen kitűzött célt elérhessék.

Ilyenkor még a vállalat működését nagyban befolyásolják a vevői visszacsatolások. A kezdeti növekedés idején szinte csak ezek irányítják minden lépését, mivel a cég még kicsi, és kapaszkodnia kell minden anyagi forrásba, lehetőségbe.

A feladatok szétosztása, csoportosítása nélküli munkavégzés azonban, egy jól meghatározható időszakot követően problémához vezet. Ahogy növekszik a cég és egyre több embert lát el munkával, a közös cél kezd egyre kevésbé kézzelfogható maradni. Egyre gyengébb az az erő, ami összetartotta a kezdeti működést. Bonyolultabb lett a vállalkozás szervezeti felépítése.

Ez az a pont, ami, bár vállalatonként eltérő időpontban, de egyértelmű jelekkel beazonosítható. Kimondva, vagy kimondatlanul, de szükség lesz egy vezetőre. Kell valaki a szervezet élére, aki a többiek felett áll döntés tekintetében, akinél irányítási és vétójog van, pénzügyi és döntési kontrollt kell ellátnia, felelősséget vállalnia, valamint a korábban még működő informális kommunikációt fel kell váltania egy egységesebb rendszernek.

Azonban ennek felismerése nem könnyű, sokszor belső feszültségeket okoz. El kell tudni fogadni, hogy nem lehet mindenki vezető a kezdeti társaságból. Bizonyos alapítóknak el kell tudniuk engedni az irányító szerepkört, főleg akkor, ha az nem illik a személyiségükhöz és a jövőbeli céljaikhoz. Nem alkalmas mindenki vezetésre, sőt, van, aki szakemberi pozíciót tölt be a legszívesebben, mert abban kiteljesedik és megtalálja önmagát (a probléma ennek felismerésében szokott megmutatkozni).

Általában vannak olyanok is egy ilyen társaságban, akik viszont képesek összefogni és irányítani a munkatársakat, a csapatokat; támogatják a növekedést, nem gátolják. Ilyen pozícióba ugyanakkor nem csak azok kerülhetnek, akiknek született tehetségük van a vezetéshez, mivel ez egy tanulható folyamat.

Az esetek döntő többségében a legkomolyabb konfliktust a vezető kiválasztása okozza.

Azonban ahhoz, hogy a vállalat tovább tudjon haladni növekedési pályáján, elkerülhetetlen ezt a krízist megélni és megoldani.  Vezető kinevezése nélkül előbb utóbb a cég felbomlik, vagy teljesen megreked.

Az igazi nehézségek azonban csak ezt követően kezdődnek.

Minden iparágban más-más sebességgel alakulnak ki a különböző krízisek (ld. Greiner-modell), de bizonyos esetekben egyik-másik átugorható. Ettől függetlenül tisztában kell lenni azzal, hogy milyen nehézségek jöhetnek még, mikkel kell majd szembenézni a vállalat életében. Így nem csak a cél, de az út közben felmerülő problémák is egyértelműen meghatározhatók és kezelhetők lesznek. Azt pedig mindannyian tudjuk, hogy mi a könnyebb: egy felmerülő problémát ad hoc kiküszöbölni, vagy az, ha tisztában vagyunk felmerülésének várható időpontjával, okával és már két lépéssel előbb elhárítjuk azt.

krizis_megallitas.jpg

forrás

Kedves Olvasó! Neked hogy sikerült túlélni céged esetében ezt a fázist?

Mi volt a legfőbb nehézség a vezető kiválasztásának folyamatában?

Mit gondolsz, mennyire lassította a növekedést az, hogy nem voltatok ennek jelentőségével tisztában már az első pillanatban?

Várjuk a válaszokat a cikk után kommentben!

Talán nem árulok el titkot azzal, hogy minderre fel lehet készülni, hiszen a vállalatok növekedése során olyan fő problémák, tipikus krízisek ismétlődnek, amelyek jellemzőek szinte minden iparágban.

Ha az alapítók tisztában vannak a várható elakadási tényezőkkel és stratégiai szinten fel tudnak készülni rá, akkor a tudatosság által sokkal könnyebben és hatékonyabban lesznek képesek növekedni, és arra fókuszálni, ami ténylegesen előre viszi a vállalkozásukat.

A sorozat következő bejegyzésében az irányítási fázisról és a hozzá tartozó autonómiai krízisről írunk.

A sorozat további részei itt találhatók:

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás

A bejegyzés szerzője

Petrezselyem Péter

Stratégiai üzleti tanácsadó