ONLINE AKAROK MENNI
A vállalkozásod eddig kizárólag offline működött és most szeretnéd bevezetni a digitális térbe?
Esetleg korábban próbálkoztál már online megjelenni a cégeddel, de nem jártál sikerrel? Újra nekifutnál, ezúttal tervezetten, hogy a siker borítékolható legyen?
Ha valamelyik kérdés alapján magadra ismertél, görgess tovább és olvasd el, miképp segít ebben az üzleti tervezés!
Miközben azon gondolkozol, hogy bevezesd vállalkozásodat a digitális térbe, valószínűleg számos kérdés felmerül benned azzal kapcsolatban, hogy “Hogyan?”. Ez az első és egyik legfontosabb kérdés abban a folyamatban, ami a sikeres online működéshez vezet. Ugyanis ez jelenti azt, hogy felismerted, hogy az online működés eltér az offline-tól és ezért más kompetenciákat kíván meg.
A “Hogyan?” megválaszolása előtt érdemes az online jelenlét két legfőbb okát mélyebben megismerni:
Online fizikailag korlátlan a piac. Ez azt jelenti, hogy – Magyarország határain belül maradva – onnantól kezdve, hogy megvan az online jelenlét, kinyílik az országos piac. A megfelelő eszközök használatával (pl. digitális marketing) mindenkit el lehet érni, aki érdekelt a termékben/szolgáltatásban.
Annak, hogy korlátlan a piac árnyoldala is van: elméletben a kínálati oldal, tehát a verseny is korlátlan. Online nincs például fizikai helyből fakadó versenyelőny, ami offline működés esetén igen gyakori. Emiatt más eszközökkel kell elérni azt, hogy a potenciális vásárlók a te webáruházadat válasszák.Online jobban tervezhető a működés. Az offline piaccal szemben, online működés esetén az üzletmenet minden területén rengeteg adat áll rendelkezésre. Vegyük példának a marketinget:
Offline marketing: Nincsenek pontos adatok arról, hogy a marketinggel konkrétan mennyi embert/vállalkozást lehet elérni, abból mennyi igazán releváns. Azt sem lehet pontosan tudni, hogy rájuk milyen hatással van a marketing, azaz, hogy mennyien fognak vásárolni a marketing tevékenység eredményeként. Összességében az offline marketing nehezen tervezhető és a teljesítménye nehezen mérhető.
Online marketing: A különböző digitális szoftvereknek (Google Ads, Facebook Ads stb.) köszönhetően viszonylag pontos képet lehet kapni arról, hogy kik, hol és mennyien érdeklődnek adott termék/szolgáltatás iránt. Kifejezetten rájuk szabott és célzott marketing kampányokat lehet létrehozni. Ezeknek a kampányoknak az eredményességét folyamatosan lehet követni, így szükség esetén korrigálni is. Összességében az online marketing jól tervezhető és mérhető, ebből kifolyólag könnyebben korrigálható.
Az online működés egyik legnagyobb előnye a magas fokú tervezhetőség. Ebből következik a válasz a korábban megfogalmazott “Hogyan?” kérdésre. A válasz az, hogy egy jó tervvel érdemes elkezdeni és végezni az online működést. Nem akármilyen tervről van szó, hanem egy digitális üzleti tervről, más néven digitális üzleti stratégiáról.
A digitális üzleti stratégia elsődlegesen abban tér el a nem digitálistól, hogy kihasználja a digitális tér nyújtotta előnyöket.
Mit tartalmaz a sikerhez vezető digitális üzleti stratégia?
Egy jó digitális üzleti stratégia tartalmaz minden olyan elemet, amelyek szükségesek a tervezett, proaktív működéshez. Kicsit részletesebben az alábbi kérdésekre ad választ:
Mik az üzleti céljaid? Mit vársz az online működéstől? (árbevétel, profit, piaci részesedés stb.)
Mi pontosan az a termék/szolgáltatás csomag, amit online akarsz értékesíteni?
Kik számára érdekesek ezek a termékek/szolgáltatások – kikből áll a vállalkozásod célcsoportja?
Hol éred el a potenciális célcsoportod tagjait? Milyen digitális csatornákon (pl. Google, Social stb.) keresztül és milyen mennyiségben?
Milyen digitális felületet érdemes létrehoznod? A céljaidat egy weboldal szolgálja inkább vagy pl. egy applikáció?
Mennyibe kerül az, hogy elérd őket, tehát mekkora marketing büdzsével kell számolnod?
Milyen üzleti modell kínálja a legnagyobb potenciált?
Milyen áron tudod értékesíteni a termékeidet/szolgáltatásaidat? Hogyan érdemes áraznod, milyen csomagokat érdemes létrehoznod?
Hogyan veszed rá a marketinggel elért embereket/vállalkozásokat, hogy tőled vásároljanak (és ne mástól)?
Milyen csapat képes végrehajtani mindezt – milyen kompetenciákkal rendelkező emberekre van szükséged a sikeres működéshez?
Milyen egyéb (marketingen túli) költségekkel kell számolnod?
Mennyire lehet eredményes a működés? Elérhető árbevétel, piaci részesedés, EBITDA stb.
A tanácsadói munka során az előbbi kérdésekre keressük a válaszokat Veled közösen, miközben a cég jövőbeni működését matematikai alapokra fektetjük le. A digitális üzleti stratégián túl – ami egyértelmű válaszokat ad ezekre a kérdésekre – elkészítjük a digitális üzleti tervet is, ami számokkal írja le a cég tervezett működését.
Miért érdemes külső szakértőre bízni a digitális üzleti stratégia elkészítését?
Mert mi kívülről látjuk a céget és a piacot. Nem korlátoz minket a gondolkodásunkban az, hogy benne vagyunk a cégben. A tervezés során így elsődlegesen a piaci potenciálból indulunk ki és nem az eddigi működésből. Ez szinte minden esetben ambiciózusabb, de elérhető üzleti tervek létrehozásához vezet.
Mert ez a szakmánk. Nekünk azzal telnek a mindennapjaink, hogy cégek digitális működését elemezzük és tervezzük. Ennek köszönhetően jól ismerjük az online működés receptjét. Tudjuk azt, hogy milyen konverziós ráta reális, hogy megközelítőleg mennyiért lehet “megszerezni” egy vásárlót. Tehát jól meg tudjuk becsülni azoknak a vezérlőelemeknek az értékét, amelyekre az üzleti terv épül és meg tudjuk azt mondani, hogy ezeket a KPI-ket hogyan lehet elérni.
Mert már sokszor csináltunk ilyet. Több olyan ügyfelünk volt már, aki korábban nem volt jelen a digitális térben és segítettünk nekik ott megjelenni. Tudjuk tehát, hogy mik azok a feladatok, amiket érdemes egy alapvetően offline cégnek online kiszervezni, hogy milyen szervezeti ellenállások várhatóak az új üzleti lábbal szemben stb.
Mert hatékonyak vagyunk. A hatékonyságunknak fő alappillére a tervezési módszertanunk. Tudjuk, hogy mely kérdésekre kell megtalálni a válaszokat és ezt hatékonyan tesszük. Amikor együtt dolgozunk, többször találkozunk (workshopolunk), amikor konkrét kérdéseket teszünk fel. Minden közös feladatnak, kérdésnek célja van, hiszen hozzájárulnak a sikerre vezető digitális üzleti stratégia elkészítéséhez.