Oldal kiválasztása

MEGREKEDTEM ONLINE

Minden cég megreked egyszer, csak elég ideig kell hozzá működnie. Ez ugyanúgy igaz az offline, mint az online vállalkozásokra.

A kérdés, hogy adott cég megtudja-e adni a választ arra, hogy miért rekedt meg és megtalálja-e rá a megoldást.

Amennyiben az online vállalkozásod megrekedt és érdekel, hogy hogyan tudjuk közösen újra növekedési pályára állítani, olvass tovább.

Abszurd, de igaz, hogy ha megreked egy vállalkozás, az valójában pozitívum: hiszen ez azt jelenti, hogy eddig nőtt. 

Egy dolog mindenféle elemzés és kutatás nélkül biztosan kijelenthető: van kiút. Az online piacon a legtöbb szektor továbbra is folyamatosan fejlődik, sok közülük nagyon dinamikusan. Emiatt biztosra vehető, hogy nem a piac kezdett el beszűkülni, hanem a vállalkozás csinál valamit másképp, mint ami ideális lenne. Ez pozitívum, hiszen a vállalkozáson, annak működésén, könnyebb változtatni, mint a piacon.

Abból, hogy az online piac folyamatosan növekszik szinte minden szektorban, egy adott cég megrekedése (nem növekedése) még egy dolgot jelent: folyamatosan piacot veszít, amit másik cégek – a versenytársak – szereznek meg helyette. E logika mentén pedig valójában minden olyan cég, amely kisebb mértékben növekszik, mint az online iparága, piacot veszít.

Fontos kérdés, hogy miért lehet az, hogy sokszor a vállalkozás tulajdonosa nem tudja a megrekedés okát, nem tudja min kellene változtatnia. A válasz erre legtöbbször a tervezetlen működés. Azt látjuk, hogy a legtöbb céget Magyarországon tervezetlenül, sokszor érzés-alapon vezetik. 

Vannak, akik ebben nagyon jók. Ez egyfajta adottság. Ők a “vérbeli vállalkozók”. Vannak közöttük, akik “karrierjük” végéig sikeresen használják azt a “technikát”, hogy az üzleti döntéseknél elsődlegesen a megérzéseikre hallgatnak. Az azonban nehezen vitatható, hogy ez egy viszonylag kockázatos működési logika. Különösen akkor, amikor megreked egy cég hiszen az ilyenkor meghozott döntések határozzák meg a vállalat jövőjét.

A digitális üzleti stratégia, mint a GPS, mutatja a jelenlegi helyzetet, a célállomást, valamint az ahhoz vezető ideális utat. A tervezettség csökkenti a döntések nehézségét és kockázatát. Amikor valaki hosszú autóútra indul előre megtervezi, hogy hányszor és hol kell tankolnia. Amennyiben csak akkor kap észbe a sofőr, amikor már nagyon alacsony az üzemanyagszint, úgy van esély arra, hogy nem talál időben töltőállomást. Ugyanígy van ez az üzleti életben is. Amennyiben előre tervezettek a főbb mérföldkövek és a várható feladatokat, úgy a kellemetlen hatásoknak is elejét lehet venni.

Lépések, amelyek fókuszba kerülnek egy megrekedt cég digitális üzleti stratégiájának elkészítése során:

Probléma feltárása az üzleti adatok elemzésén keresztül
    • A megrekedésnek mindig vannak lenyomatai az üzleti adatokban. A megfelelő adatok elemzésén keresztül, meg lehet találni a megtorpanás okait. Az egyik első (és elengedhetetlen) lépése a sikeres kilábalásnak: a múlt vizsgálata.

A fókusz meghatározása
    • Ritka, hogy a megrekedésnek csak egy oka van. Jellemzőbb több ok együttes megléte. Amint felszínre kerültek az okok, meg kell határozni azt, hogy melyek a fő problémák, amikkel elsődlegesen foglalkozni kell. A legtöbb esetben a problémás területek töredékének feloldásával óriási sikereket lehet elérni.

Az eszközök megtalálása
    • Miután megvan a prioritási lista, azaz azon problémák, melyekkel elsődlegesen foglalkozni kell a növekedés újbóli eléréséhez, meg lehet keresni azokat az eszközöket, amelyekkel meg lehet szüntetni a kihívást okozó helyzetet. 

A proaktív működéshez szükséges tervek elkészítése
    • Nem elég megtalálni a problémákat, kiválasztani közülük a legnagyobb hatásúakat és kitalálni, hogy hogyan lehet megoldani azokat. Meg is kell tervezni, hogy milyen eredményeket várunk az akcióterv végrehajtásától. Erre szolgál az üzleti terv, amiben matematikai alapon kerül meghatározásra a megoldások hatása az üzleti eredményekre vonatkozólag.

Végrehajtás
    • Evidens, de fontos: minden stratégia, terv csak akkor ér valamit, ha végrehajtják. És akkor ér igazán sokat, ha megfelelően hajtják végre. 

Az előzőeken túl mit tartalmaz még a sikerhez vezető digitális üzleti stratégia?

Egy jó digitális üzleti stratégia tartalmaz minden olyan elemet, amelyek szükségesek a tervezett, proaktív működéshez. Az alábbi kérdésekre ad választ:

  • Mik az üzleti céljaid? Mit vársz az online működéstől? (árbevétel, profit, piaci részesedés stb.)

     

  • Mi pontosan az a termék/szolgáltatás csomag, amit online értékesítesz?

     

  • Kik számára érdekesek ezek a termékek/szolgáltatások – miből áll a vállalkozásod célcsoportja?

     

  • Hol éred el a potenciális célcsoportod tagjait? Milyen digitális csatornákon (pl. Google, Social stb.) keresztül és milyen mennyiségben?

     

  • Mennyibe kerül az, hogy elérd őket, mekkora marketing büdzsével kell számolnod?

     

  • Milyen üzleti modell kínálja a legnagyobb potenciált?

     

  • Milyen áron tudod értékesíteni a termékeidet/szolgáltatásaidat? Hogyan érdemes áraznod, milyen csomagokat érdemes létrehoznod?

     

  • Hogyan veszed rá a marketinggel elért embereket/vállalkozásokat, hogy tőled vásároljanak (és ne mástól)?

     

  • Milyen csapat képes végrehajtani mindezt – milyen kompetenciákkal rendelkező emberekre van szükséged a sikeres működéshez?

     

  • Milyen egyéb (marketingen túli) költségekkel kell számolnod?

     

  • Mennyire lehet eredményes a működés? Elérhető árbevétel, piaci részesedés, EBITDA stb.

     

A tanácsadói munka során az előbbi kérdésekre keressük a válaszokat Veled közösen, miközben a cég jövőbeni működését matematikai alapokra fektetjük le. A digitális üzleti stratégián túl – ami egyértelmű válaszokat ad ezekre a kérdésekre – elkészítjük a digitális üzleti tervet is, ami számokkal írja le a cég tervezett működését. 

 

Miért érdemes külső szakértőre bízni a digitális üzleti stratégia elkészítését?
  • Mert mi kívülről látjuk a céget és a piacot. Nem korlátoz minket a gondolkodásunkban az, hogy benne vagyunk a cégben. A tervezés során így elsődlegesen a piaci potenciálból indulunk ki és nem az eddigi működésből. Ez szinte minden esetben ambíciózusabb, de elérhető üzleti tervek létrehozásához vezet.

     

  • Mert ez a szakmánk. Nekünk azzal telnek a mindennapjaink, hogy cégek digitális működését elemezzük és tervezzük. Ennek köszönhetően jól ismerjük az online működés receptjét. Tudjuk azt, hogy milyen konverziós ráta reális, hogy megközelítőleg mennyiért lehet “megszerezni” egy vásárlót. Tehát jól meg tudjuk becsülni azoknak a vezérlőelemeknek az értékét, amelyekre az üzleti terv épül és meg tudjuk azt mondani, hogy ezeket a KPI-ket hogyan lehet elérni.

     

  • Mert már sokszor csináltunk ilyet. Ügyfeleink egy részével akkor kezdtünk el együtt dolgozni, amikor a vállalkozásuk valamilyen válságba került. A megoldás keresése közben találtak meg minket. A közös munka eredménye számos esetben a csökkenő vagy stagnáló árbevétel újbóli növekedési pályára állítása volt.

     

  • Mert hatékonyak vagyunk. A hatékonyságunknak fő alappillére a tervezési módszertanunk. Tudjuk, hogy mely kérdésekre kell megtalálni a válaszokat és ezt hatékonyan tesszük. Amikor együtt dolgozunk, többször találkozunk (workshopolunk), amikor konkrét kérdéseket teszünk fel. Minden közös feladatnak, kérdésnek célja van, hiszen hozzájárulnak a sikerre vezető digitális üzleti stratégia elkészítéséhez.