Oldal kiválasztása

“Minden, amiről beszélgettünk, megvalósul” – interjú Berkes Györggyel, a Gepida alapító-tulajdonosával

Szerző: | 2020. dec 23 | Ügyfelek

A Gepida története 1993-ben, egy Murányi utcai, 40 nm-es üzletben indult, amit a 20 éves Berkes György bérelt ki. Egy évvel később egy húszszor nagyobb szerelőcsarnokba költözött a cég, újabb néggyel később pedig megvásárolta a Gepida márkanevet. A növekedés, nemzetközi terjeszkedés sikersztorija azóta is töretlen, 2008-ban (!) dobták piacra az első elektromos kerékpárjukat, ma már robotizált festőüzem, lean alapú gyártási folyamat és 90%-os export-bevétel biztosítja a stabil növekedést. Az alapító-cégvezetővel arról beszélgettünk, hogy milyen kérdésekkel fordultak a Smart Commerce Consulting csapatához, mit hozott számukra a 2020-as év, és hogyan hódították meg a kerékpárgyártás és -forgalmazás online világát.

Gepida

Közel három évtizedes sikeres múltra visszatekintő céget vezettél már akkor, amikor a Smart Commerce Consultinghoz fordulatok. Mi volt az a pont, ahol úgy döntöttetek, hogy külső tanácsadócéget vontok be a munkába?
Az online értékesítést hosszú távú stratégiának tartjuk, és nem akartunk hibázni. Olyan cégtől szerettünk volna tanácsot kérni, akinek rendelkezésére áll az erre vonatkozó tapasztalat, és nem nekünk kellett kitalálni, amihez igazából nem konyítottunk. Most se konyítunk, de gyorsan tanulunk.

Meg tudod nevezni a legszembetűnőbb eredményt, ami a közös munka folyamatának fontos hozadéka volt?
Egy dolgot nem tudnék kiemelni, rengeteg mindent kellett a folyamat során belőni. Részletekbe menően meghatároztuk a célokat, a végén pedig kijöttek tervek, számok, értékek, amelyekből egy üzleti tervet tudtunk készíteni. Nem álltak rendelkezésre például megfelelő adatok a piacról, a segítségünkkel meghatároztuk, hogy mekkora is igazából a magyarországi piac. Utána meghatároztuk a vásárlói célcsoportjainkat, és fölállítottuk magát a rendszert. Voltak elképzeléseink, de finomodtak a munka során, sok apró információt gyűjtöttünk,  és amikor minden megvolt, a végén összeállt egy nagyon jó kép.

A záróprezentáció 2018. júniásában történt. Ha előreszaladunk az időben erre a pontra: mi az, ami a stratégiai tervből megvalósult azóta?
Minden. Kicsit csúszott a projekt a szoftvert író cég miatt, de minden, amiről akkor beszélgettünk, mostanra megvalósult. Felvettünk embereket, egy nagyon jó kis csapat jött össze, és nap mint nap így dolgozunk. Az volt az első cél, hogy Magyarországon csináljunk egy tesztet, majd a környező országokban, a logisztikailag még elérhető nagyobb piacokon ugyanezt a rendszert fölállítsuk, saját online jelenléttel. Az is volt mondás, hogy akkor megyünk tovább, ha Magyarországon nemcsak, hogy elindult, hanem a tapasztalatokat is leszűrtük: ami működik, azt továbbvisszük, ami rossz, azt korrigáljuk. Magyarország egy kis piac, cégünk hazai árbevétele 10%, sosem ez volt a cél. Az elejétől, amióta 27 évvel ezelőtt céget alapítottam, exportban gondolkodom. Az első év után jöttem rá, nekünk nagyobb tér kell, és már ‘96-ban mentünk kiállításokra, gyűjtöttük az információt és kiléptünk a nemzetközi piacokra. Az online jelenléttel is ez volt a célunk. Nemcsak a webshopról beszélek, de a webshopot mindenképp ki szerettük volna terjeszteni azokra az országokra, amiket meghatároztunk.

Ezek szerint könnyen adaptálható a modell?
Olyan modellt hoztunk létre, ami adaptálható. A logisztika szab határt, hogy meddig érdemes az itteni, központi raktárból szállítani. 1000-1500 km-es kör fölé nem érdemes menni, de pont elég kihívás, hogy ezt a kört megcsináljuk.

Hogyan emlékszel vissza magára a tervezési projektre, milyen benyomásokat szereztél a SCC csapatáról?
Jó volt látni, hogy értenek ahhoz, amit csinálnak. Ha azt láttam volna, hogy nem értenek hozzá, az nagyon elkeserített volna, de alapos kutatómunkát végeztünk, mielőtt kiválasztottuk őket. Jó volt látni, hogy bármilyen komoly szakmai kérdésre csípőből tudtak válaszolni, úgyhogy nekem ők egy hiteles cég.

Változott a korábbi definíciód azzal kapcsolatban, hogy mit jelent számodra, és konkrétan a Gepida számára az üzleti stratégia?
– Az üzleti stratégiát mi fogalmaztuk meg, ők tanácsokat adtak, és segítettek a feltételrendszer és a részletek kidolgozásában. Nagyon konkrét elképzelésekkel mentünk feléjük, ők pedig segítettek ezt alátámasztani, vagy egyes helyeken megcáfolni, de maga a fő üzleti stratégia tőlünk jött. (A Smart Commerce Consulting módszertanában víziónak nevezzük, amit az ügyfél a stratégiakészítést megelőzően megfogalmaz – a szerk.)

BerkesGyorgy_Gepida_bikemagBerkes György – Gepida alapító, ügyvezető (kép forrása: Bikemag)

Mi volt ez a konkrét elképzelés?
Az, hogy több lábon álljunk. A klasszikus modell, amikor egy gyártó minden országban importőrökkel áll kapcsolatban, az importőrök kiskereskedőkkel, a kiskereskedők pedig a végfelhasználókkal, ez nagyon közvetett értékesítés. Ha bármi miatt kiesik egy értékes nagykereskedő, sok kereskedő és végfelhasználó is kiesik. A mi célunk mindig az volt, hogy olyan stabil üzletmenetet hozzunk létre, ami nem függ attól, hogy az az importőr milyen lábbal kelt fel. Hiába van tök jó arculatunk, elképzelésünk az egységes PR-stratégiára, hogyan, mit, mikor kommunikálunk a vevőkkel, ezek mind független cégek. Megkérhetjük őket, hogy az alapján kommunikáljanak, amit mi szeretnénk, de nem feltétlenül fognak. Vagy azért, mert nincsenek erőforrásaik, vagy ők nem úgy gondolják, vagy másfajta kommunikációs csatornáik vannak, és így tovább. Ahhoz hogy ugyanazt a PR-stratégiát, árstratégiát és arculatot tudjuk követni minden országban, ahhoz az kellett, hogy közvetlenül a végfelhasználókat szólítsuk meg.

Sikeres teszten túl a digitális transzformáció

Nevezhetjük ezt a folyamatot digitális transzformációnak? Hiszen az, hogy a Gepida erős online lábat épített, tulajdonképpen ennek a stratégiának a “megfejtése”.
Igen, ennek az is része. Egyrészt a PR, másrészt hogy kommunikáljunk, és értékesítsünk online is, nyissunk még egy csatornát a végfelhasználók felé is, bevonva természetesen a már meglévő partnereinket. A digitalizáció jó szó rá, de ez több volt mint digitalizáció. Amiben a Smart Commerce Consulting részt vett, az a stratégiának a webáruházas része volt. Emellett a kommunikáció is nagyon fontos volt a stratégia megfogalmazásában.

Visszatekintve a közös munkára: elégedett vagy az eredményekkel?
Sosem vagyok elégedett. Sok csúszás volt, nem a Fruzsiék (Donáth Fruzsina, a Smart Commerce Consulting ügyvezetője) munkájában, hanem abban, ami utána történt. Amellett, hogy kaptunk tőlük jó tanácsokat, azért beleléptünk egy-egy olyan lukba, amibe nem kellett volna. Például rossz céggel kezdtünk megíratni a webáruházas szoftvert, pedig szuperjól megversenyeztettük őket. Rossz irányt vett a fejlesztés, úgyhogy újra kell csinálni, és mindent összevetve emiatt majdnem 2 évet veszítettünk.

Említetted, hogy a magyar piacon teszteltek, mielőtt külföldre viszitek a rendszert – lezárult már ez a tesztidőszak, megvannak az eredmények?
Persze, mindent korrigáltunk. Kívülről nem látod, hogy mi nem működik belül. Rengeteg dolgot vezettünk be és módosítottunk, finomítottuk a rendszert a bevezetése óta. Megítélésünk szerint a koncepció mindenképpen érett arra, hogy egy exportpiacon is megállja a helyét, és a rendszer is abszolút. Magyarul külföldön is megnyílik a webáruházunk. Most Magyarországon folyik az online aktivitás, innen rendelhetsz, és csak ide szállítunk ki. Ezt fogjuk kiterjeszteni, a következő országok Németország, Ausztria, Szlovákia, Csehország, a korábban meghatározott sorrendben. Mindenhol az a feltétel, hogy legyenek kereskedők, átvételi pontok, garanciális pontok, tehát olyan országokba tudunk menni, ahol saját kereskedőink vannak, ott történik az átadás. De mi csináljuk a promóciót, a PR-t és nekünk fizetnek a végfelhasználók. Egyszóval megérett erre a rendszer.

Mit hozott a 2020-as év?

2020 végén járva mindenképp beszéljünk arról is egy pár szót, hogy hogyan érintett benneteket a világjárvány miatt kialakult őrület, mit éreztek belőle?
Minket összességében maximálisan pozitívan érintett, ha csak a számokat nézzük. Ha a számok mögé nézünk, akkor nem is a ‘20, hanem a ‘21 lesz tele óriási kihívásokkal. 2020-ban mindent eladtunk, üres a raktár. Viszont az a helyzet, hogy mindenkinek üres a raktára, és ‘21-re borzasztóan megnövekedtek a szállítási határidők a beszállítóink felől: hosszúak a határidők és “összevisszák”. Nagyon nehéz koordinálni, többszörös energiabefektetés, hogy időben itt legyen az áru, és még így is hatalmas késések vannak. A jó benne az, hogy rekord növekedést hoz a ‘21-es év: több mint 40%-ot tudunk nőni egy év alatt. A kezdetek óta soha nem volt olyan, hogy egyik évről a másikra ilyen értékű növekedést tudtunk elkönyvelni.

Hogyan készítettétek fel az üzemet a “covidos” működésre?
Ugyanazt csináljuk, amit eddig, ugyanúgy dolgoztunk covid előtt is mint covid alatt. Nem álltunk meg, teljes kapacitással dolgoztunk végig, az általános intézkedéseken kívül nem hoztunk semmilyen egyéb intézkedést.

Az utolsó kérdésem személyes indíttatású: igaz, hogy a Gepida Mundót kivontátok a forgalomból, és ha igen, miért? Kedvenc biciklim volt, amit évekkel ezelőtt elloptak, azóta nem is volt ilyenem…
Szerintem nem vontuk ki a forgalomból, csak elfogyott. Most fejből nem tudnám megmondani, de ha egy másodpercet vársz… A Gepida Mundo a legolcsóbb mountain bike kerékpárunk, 26 colos kerékmérettel. Manapság csak ezt az egy típust gyártjuk 26-os kerékméretben, az összes többit vagy 27 és feles, de inkább 29 colos kerékméretben. Ez nemzetközi trend, így gyártjuk a montikat. De lesz jövőre is Mundo, úgyhogy jó hírem van, február végére jön be. Normál esetben októbertől már rég gyártanánk a 2021-es típusokat, ezzel szemben most február végére érkeznek be az alkatrészek a első párezer normál kerékpárunkhoz. Négy hónappal később, mint kellene. Óriási káosz van most a piacon. Az egész láncot föl kell tölteni, a kiskereskedőknél, a nagykereskedőknél, a gyártóknál, mindenhol elfogytak a kerékpárok. Ez körülbelől azt jelenti, hogy dupla annyi bringaalkatrészt kell legyártaniuk a beszállítóknak, hogy föltöltsék a láncokat. Ez most a legnagyobb feladatunk.
Köszönöm a jó hírt, hogy lesz Mundo, és köszönöm a beszélgetést is!

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás