Oldal kiválasztása

A digitális reneszánsz négy sikertényezője

Szerző: | 2019. márc 4 | Digitalizáció

A digitalizáció jelentős változást hoz a céges stratégiák kialakításában és végrehajtásában. A McKinsey friss kutatása négy fő pontot emel ki, amit a legsikeresebb cégek alkalmaznak digitális működési modelljükben.

A digitális transzformáció potenciális hozadékai, mint a versenyelőny, a költségcsökkentés és/vagy árbevétel növelés, vagy akár az újkori fogyasztói igények kielégítése ma már több cég számára ismertek.  A tapasztalat az, hogy a digitális kori stratégia összerakása és végrehajtása – leginkább a szakértők hiánya miatt – egyelőre több kérdést, mint választ szül, így itthon a cégek kis hányada digitalizálódott még. Ami elgondolkodtató, hogy világszinten sem sokkal jobb a helyzet. Hiába a globális mértékű üzleti hatás, ami iparágakat forgat fel, (pl. tömegközlekedés – önvezető autók, kereskedelem – e-commerce, gyártás – 3D nyomtató stb.) vagy a radikálisan felgyorsult üzletszerzés, a tanácsadó cég globális felmérése alapján a cégek többsége még mindig egy helyben topog.

A kutatás számos céget megvizsgált és közülük kivonatolta azokat a tulajdonságokat, amik közösek a legjobb üzleti eredménnyel bíró cégekben. A legkiemelkedőbbek mind:

  • növelték agilitásukat (gyors alkalmazkodóképességüket) a napi üzleti gyakorlataikban, amivel elsőbbségi hatást és versenyelőnyt értek el,
  • kihasználták a digitális platformok erejét, hogy szélesebb ökoszisztémához is hozzáférjenek, és hogy új, digitális termékeket, üzleti modelleket fejlesszenek,
  • felvásárlásokat is végeztek a digitális kapacitás bővítés végett, ha így gyorsabban értek célba, de mindenek felett:
  • befektettek digitális tehetségekbe – jóval a versenytársak előtt.

 

Agilitás a stratégia létrehozásában, kivitelezésben és magában az alkalmazkodásban

A top cégeknek szinte kivétel nélkül van konkrét tervük, elkezdik annak végrehajtását (nem tologatják a prioritási listában), nem a tökéletességre törekednek, hanem menet közben, kvázi kapcsolódva alkalmazkodnak, cégen belül, akár a piachoz. Cél a használható végeredmény akár kisebb részletekben. Ezek a cégek gyakrabban és hatékonyabban nyúlnak a digitális stratégia eszközrendszeréhez mint mások. (példa)

A pénzbeli-; és humán tőke gyorsuló újraelosztása magával hozza a „fail fast” azaz a „hibázz hamar” elvét is, ami akár a lehetőségek, akár a hibás utak gyorsabb azonosítását jelenti, és akár konkrétan hibázás révén, hosszabb távon magasabb profitabilitáshoz, árbevétel növekedéshez vezet.

 

Befektetés digitális eszközökbe, – ökoszisztémába és működési modellbe

Egészen egyszerű dologra kell itt gondolni. Ezek a cégek a lehető legtöbb belső folyamatot automatizálják, ezáltal hatékonyabbá, gyorsabbá válnak (pl. papírmentes működés, weboldal stb.), e mellett új, személyre szabott digitális termékeket, megoldásokat is fejlesztenek. Ezeket a rendszereket használják pl. új partnerek, ügyfelek szerzésére is. Az internet által vezérelt, egymással kommunikáló digitális felületek; okos tárgyak és az ezek között folyamatosan áramló adatok rendszeréből áll össze az az ökoszisztéma, amivel a mai vásárló szervesen kapcsolódik, és el is várja, hogy segítse életét. Könnyen belátható, hogy a digitalizált vásárló megértése és megszólítása jóval egyszerűbb a szisztémát értő vállalkozók számára. A kutatás rávilágít arra is, hogy a kiemelten sikeres vállalkozások nagyobb arányban (nem feltétlen nagyobb abszolút értékben) invesztáltak új digitális megoldásokba és ezt jellemzően mindenki más előtt lépték meg.

Cégvásárlás, akvizíció

Stratégiai helyzetértékelés eredményezheti azt a megoldást, hogy érdemesebb megvásárolni, mint felépíteni egy digitális értéktöbbletet. Erről a témáról már korábban is írtunk, pl. olyan dilemmáról lehet szó, hogy egy hagyományosan offline vállalkozás saját maga építsen-e fel egy e-commerce üzletágat weboldallal, mobillal, csapattal stb-vel együtt, vagy megvásároljon egyet, esetleg részlegesen bevásárolja magát egy már felépült rendszerbe.)  A kimagasló eredménnyel bíró üzletek lemennek a dolgok mélyére és számukra a legoptimálisabb döntést hozzák, ahhoz rendelik az erőforrásaikat – és nem fordítva.

Digitális tehetségek felkutatása és megtartása

Egy jól menedzselt automatizációval egyszerűbb emberi munkavégzést válthatunk ki, a precizitással pedig hatékonyabb megoldást szállítunk.

Sokszor riogatnak egyes félig felkészült orgánumok, hogy „gépek elveszik az emberek munkáját”.  Azokét igen, akik beleragadnak rugalmatlan és korszerűtlen folyamatokba, és akik szerint a Föld lapos, hiszen ha előre néznek, síkban látszik.  

Valójában egyre nagyobb szükség lesz olyan munkaerőre, ami képes (ki)használni a digitális eszközöket és a segítségükkel értéktöbbletet létrehozni. Jelenleg a digitalizáció pörgése globálisan nagyobb erőforrás szükségletet igényel, mint ami rendelkezésre áll. A működésben kiváló cégek emberi erőforrás kapacitásainak egyre nagyobb részét dedikálják digitális feladatok megoldásához, a több lokációval bíró vállalkozások pedig gyakrabban mozgatják tehetségeiket, így biztosítva a gyorsabb tanulást és tudásmegosztást.

A határozott innováció konkrét gazdasági előnnyel jár a válaszolók szerint

Útravaló

A digitális világban a sikerhez a stratégia kialakítása csak az első lépés. A célok eléréséhez vezető út egy dinamikus, piaci- és belső változásokhoz gyorsan és rugalmasan alkalmazkodó modellben tud igazán érvényesülni.

A kivitelezés csak akkor működik, ha kéznél vannak a digitális eszközökhöz, változásokhoz alkalmazkodni képes szakemberek, és ha a folyamatot a vezetőség vezérli. A know-how megszerzése történhet belső kineveléssel, „készen is meg lehet vásárolni”, vagy akár be lehet vonni külső szakértőt is.

A nap végén az eredmény mérése és értékelése is új metrika mentén kell kikristályosodjon; a klasszikus KPI-k mint pl.: piaci részesedés már nem mutatják a valós értékképet. Piacvezető innovátorrá válás, produktivitás maximalizálás, ökoszisztémában kapcsolódó stratégiai együttműködések működtetése azok, amik ma meghatározzák egy üzlet fenntartható sikerét.

 

Eredeti cikk:

https://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/our-insights/a-winning-operating-model-for-digital-strategy

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás