Miképp lehet elérni, hogy a már kialakult és a szabályai alapján megszilárdult piacon képes legyél Te és vállalkozásod olyat alkotni, amivel nem csak magadnak, de potenciális vevőidnek is értéket teremthetsz?
Egyik lehetőség az innováció, amivel akár felboríthatod a kialakult status quo-t, de akár teljesen új piacot is létre tudsz hozni. Lássuk, miképp tudod ezt előkészíteni!
Először is tisztában kell lenned azzal, hogy mi az innováció. Ez ugyanis nem kötődik feltétlenül technológiai újításhoz, az csak egy alfaja.
Az innováció röviden arról szól, hogy új módon teremtsünk értéket. Ehhez lehet más piacokról ötleteket, megvalósításokat átemelni, de teljesen újakat is csatasorba lehet állítani. A középpontban a vélt, vagy valós érték megteremtése áll. Annak érdekében, hogy értékinnovációról beszélhessünk, szükségünk van még egy tényező bevonására: ez a költségcsökkentés.
Hogyan áll össze a két dolog?
A vevők szemében – leegyszerűsítve – az érték nem jelent mást, mint a hasznosság és az azért fizetendő ellenérték különbözetét. A vállalatok szemében pedig az érték az értékesítési ár és az előállítási költség különbsége.
Ebből kiindulva, az értékalapú innováció akkor valósul meg, ha a hasznosság, az ellenérték, valamint az előállítási költségek hármasa összhangba kerül, és ezek együttes használatával sikerül újat alkotni.
Ezután jutunk el a konkrét lépésekig, amiket meg kell tennünk annak érdekében, hogy a fent említett alacsonyabb költség és magasabb, vevő által realizált érték elérhetővé váljon, azaz, hogy innoválhassunk.
Bár külön-külön is képesek hatékonyságjavításra, az alábbi négy elem itt csakis együtt értelmezhető, mivel a kiugró sikerekhez teljes szinergiahatás szükséges. (A négy elem a kettő fő összetevő két-két lehetőségéből áll.)
Kiindulási és viszonyítási pontok: a mindenkori iparági normák, az elfogadott és alapvetőként értelmezett keretek.
KÖLTSÉG
- Csökkent: Melyek azok a tényezők, amelyeket az eddigi iparági átlag alá lehet csökkenteni? (1)
- Megszüntet: Melyek azok az iparági normák, amelyeket el lehet hagyni? (2)
ÉRTÉK
- Növel: Melyek azok a tényezők, amelyeket a bevésődött átlag fölé lehet emelni? (3)
- Létrehoz: Melyek azok a tényezők, amelyek adott iparágban eddig nem voltak jelen? (4)
Három példával mutatjuk be az értékalapú innováció mikéntjét és a benne rejlő lehetőségeket.
YOUTUBE
A Youtube a 2000-es évek, az addig kizárólag fizetős (vagy illegális) formában elérhető zenés, videós tartalmak piacán alkotott maradandót. A létrehozók technológiai viszonylatban nem a spanyolviaszt találták fel, viszont képesek voltak megfelelően kombinálni az igényeket és a lehetőségeket. Nézzük, miképp illik bele a korai Youtube a fenti négyes táblázatba:
Csökkent | Megszüntet |
|
|
Növel | Létrehoz |
|
|
FAPADOS LÉGITÁRSASÁGOK
A hagyományos légitársaságokat megszorongató „fapados” cégeket az hívta életre, hogy a meglévő piacot át lehetett alakítani. Ennek mikéntje pedig az alábbi négy pontban érhető tetten:
Csökkent | Megszüntet |
|
|
Növel | Létrehoz |
|
|
BLACKSOCKS.COM
A fenti weboldal tulajdonosa kezdetben semmi mást nem árult, csakis és kizárólag fekete zoknikat. Ezeket azonban adott rendszerességgel szállította ki megrendelőinek. Célközönségét kezdetben azok az üzletemberek adták, akik mindig fekete zoknit hordanak. Értékajánlata pedig nem a zoknikban rejlett, hanem abban, hogy időt spórol nekik a folyamatos zokni vásárlás alóli mentesítéssel, valamint a párok keresésének kiküszöbölésével. Mivel házhozszállítással került a vevőkhöz a termék, ezért boltot nem kell üzemeltetnie, valamint a nagykereskedői tevékenységektől is mentesítte magát azáltal, hogy mindössze egyfajta zoknit értékesített, amelyet közvetlenül gyártótól tudott beszerezni.
Csökkent | Megszüntet |
|
|
Növel | Létrehoz |
|
|
Ahogy az a példákon keresztül is látszik, nem szükséges technológiai újítás ahhoz, hogy innovatív megoldásokról beszéljünk. A sikerhez „csupán” a költségek csökkentése, illetve az észlelt érték növelése szükséges.
S, hogy Te mit tegyél, mivel innoválj?
Ha tudod, hogy milyen célközönséget szeretnél kiszolgálni, számukra mi jelent értéket, mire van igényük, valamint tudod, hogy nekik mennyit lehet értékesíteni, azaz, ha van egy tiszta képed a stratégiádról, úgy erre a kérdésre máris tudod a választ. Ez esetben ne habozz, valósítsd meg!
Amennyiben ebből a listából egy-két pont még hiányzik esetedben, úgy a fenti témákat feltétlenül dolgozd ki és járj utána a piaci lehetőségeknek! Blogunkon mélyebb értelmezéseket, tematikusan kapcsolódó írásokat, számos hasznos forrást és ötletet találsz!
Szeretnél többet tudni? További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:
- checklist, amely segít eldönteni, üzleti tervezéssel lehetne-e többet kihozni a vállalkozásodból
- esettanulmány, ami megmutatja, másnak már sikerült
- az összes blogposztunk üzleti tervezés témában
- ha nincs kedved tovább olvasgatni, viszont rögtön felvennéd velünk a kapcsolatot
- most nem érsz rá, de követnél minket a Facebook-on
0 hozzászólás