Oldal kiválasztása

Értékalapú innováció – Bárki képes megújítani a piacot!

Szerző: | 2018. szept 14 | Stratégia

Miképp lehet elérni, hogy a már kialakult és a szabályai alapján megszilárdult piacon képes legyél Te és vállalkozásod olyat alkotni, amivel nem csak magadnak, de potenciális vevőidnek is értéket teremthetsz?

Egyik lehetőség az innováció, amivel akár felboríthatod a kialakult status quo-t, de akár teljesen új piacot is létre tudsz hozni. Lássuk, miképp tudod ezt előkészíteni!

Először is tisztában kell lenned azzal, hogy mi az innováció. Ez ugyanis nem kötődik feltétlenül technológiai újításhoz, az csak egy alfaja.

Az innováció röviden arról szól, hogy új módon teremtsünk értéket. Ehhez lehet más piacokról ötleteket, megvalósításokat átemelni, de teljesen újakat is csatasorba lehet állítani. A középpontban a vélt, vagy valós érték megteremtése áll. Annak érdekében, hogy értékinnovációról beszélhessünk, szükségünk van még egy tényező bevonására: ez a költségcsökkentés.

Hogyan áll össze a két dolog?

A vevők szemében – leegyszerűsítve – az érték nem jelent mást, mint a hasznosság és az azért fizetendő ellenérték különbözetét. A vállalatok szemében pedig az érték az értékesítési ár és az előállítási költség különbsége.

Ebből kiindulva, az értékalapú innováció akkor valósul meg, ha a hasznosság, az ellenérték, valamint az előállítási költségek hármasa összhangba kerül, és ezek együttes használatával sikerül újat alkotni.

Ezután jutunk el a konkrét lépésekig, amiket meg kell tennünk annak érdekében, hogy a fent említett alacsonyabb költség és magasabb, vevő által realizált érték elérhetővé váljon, azaz, hogy innoválhassunk.

Bár külön-külön is képesek hatékonyságjavításra, az alábbi négy elem itt csakis együtt értelmezhető, mivel a  kiugró sikerekhez teljes szinergiahatás szükséges. (A négy elem a kettő fő összetevő két-két lehetőségéből áll.)

Kiindulási és viszonyítási pontok: a mindenkori iparági normák, az elfogadott és alapvetőként értelmezett keretek.

KÖLTSÉG

  • Csökkent: Melyek azok a tényezők, amelyeket az eddigi iparági átlag alá lehet csökkenteni? (1)
  • Megszüntet: Melyek azok az iparági normák, amelyeket el lehet hagyni? (2)

ÉRTÉK

  • Növel: Melyek azok a tényezők, amelyeket a bevésődött átlag fölé lehet emelni? (3)
  • Létrehoz: Melyek azok a tényezők, amelyek adott iparágban eddig nem voltak jelen? (4)

Három példával mutatjuk be az értékalapú innováció mikéntjét és a benne rejlő lehetőségeket.

YOUTUBE

A Youtube a 2000-es évek, az addig kizárólag fizetős (vagy illegális) formában elérhető zenés, videós tartalmak piacán alkotott maradandót. A létrehozók technológiai viszonylatban nem a spanyolviaszt találták fel, viszont képesek voltak megfelelően kombinálni az igényeket és a lehetőségeket. Nézzük, miképp illik bele a korai Youtube a fenti négyes táblázatba:

Csökkent

Megszüntet

  • Feltöltési sebességkorlát
  • Megtekintési nehézségek
  • Meghallgatás / Megtekintés költsége
  • Kódolási ismeretek a saját felület kialakításához

Növel

Létrehoz

  • Felhasználók számára rendelkezésre álló tárhelyméret videófeltöltésre
  • Könnyű használat
  • „Azonnal” működtethető felhasználói végoldalak
  • Social network (feliratkozás, reakció, stb.)
  • Videókeresési lehetőség

FAPADOS LÉGITÁRSASÁGOK

A hagyományos légitársaságokat megszorongató „fapados” cégeket az hívta életre, hogy a meglévő piacot át lehetett alakítani. Ennek mikéntje pedig az alábbi négy pontban érhető tetten:

Csökkent

Megszüntet

  • Alapszolgáltatás ára
  • Poggyász mérete
  • Kontinensen belüli utazás ideje (más járművel való utazással szemben)
  • Személyes repülőjegy vásárlás
  • Alapszolgáltatásba tartozó tételek (pl. étkezés) „ingyenessége”

Növel

Létrehoz

  • Rövidtáv járatsűrűsége
  • Kapacitás-kihasználtság
  • Online jegyvásárlás
  • Repülés lehetősége azoknak, akik nem akarnak aranyárat fizetni érte
  • Dinamikus árazás (időpontfüggő)

 

BLACKSOCKS.COM

A fenti weboldal tulajdonosa kezdetben semmi mást nem árult, csakis és kizárólag fekete zoknikat. Ezeket azonban adott rendszerességgel szállította ki megrendelőinek. Célközönségét kezdetben azok az üzletemberek adták, akik mindig fekete zoknit hordanak. Értékajánlata pedig nem a zoknikban rejlett, hanem abban, hogy időt spórol nekik a folyamatos zokni vásárlás alóli mentesítéssel, valamint a párok keresésének kiküszöbölésével. Mivel házhozszállítással került a vevőkhöz a termék, ezért boltot nem kell üzemeltetnie, valamint a nagykereskedői tevékenységektől is mentesítte magát azáltal, hogy mindössze egyfajta zoknit értékesített, amelyet közvetlenül gyártótól tudott beszerezni.

Csökkent

Megszüntet

  • Zokni párjának megkeresésére fordított idő (az alapító számításai szerint 20 nap/üzletember)
  • Zokni vásárlással töltött idő

Növel

Létrehoz

  • Kiszolgálás minősége
  • Árrés
  • Folyamatos zokni utánpótlás

 

Ahogy az a példákon keresztül is látszik, nem szükséges technológiai újítás ahhoz, hogy innovatív megoldásokról beszéljünk. A sikerhez „csupán” a költségek csökkentése, illetve az észlelt érték növelése szükséges.

S, hogy Te mit tegyél, mivel innoválj?

Ha tudod, hogy milyen célközönséget szeretnél kiszolgálni, számukra mi jelent értéket, mire van igényük, valamint tudod, hogy nekik mennyit lehet értékesíteni, azaz, ha van egy tiszta képed a stratégiádról, úgy erre a kérdésre máris tudod a választ. Ez esetben ne habozz, valósítsd meg!

Amennyiben ebből a listából egy-két pont még hiányzik esetedben, úgy a fenti témákat feltétlenül dolgozd ki és járj utána a piaci lehetőségeknek! Blogunkon mélyebb értelmezéseket, tematikusan kapcsolódó írásokat, számos hasznos forrást és ötletet találsz!

Szeretnél többet tudni? További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:

Felhasznált források:

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás

A bejegyzés szerzője

Petrezselyem Péter

Stratégiai üzleti tanácsadó