A magyar vállalkozó szemében az üzleti terv valami olyasmi, ami a befektetőnek vagy a banknak kell, a könyvelés meg az adóhivatalnak. Pedig valójában ezek egy sikeres vállalkozás működésének elengedhetetlen velejárói. Már ha nem bullshit van bennük.
Tapasztalataim szerint az üzleti tervre az átlag magyar KKV-tulajdonos nagyjából úgy tekint, mint a könyvelésére is – azaz mint egy vaskos, a valóságtól elrugaszkodott papírkötegre, amire kizárólag azért van szükség, hogy a pályázati pénzt vagy a bankhitelt megszerezze, illetve az adóhivatallal elszámoljon. E hozzáállás első számú káros következménye, hogy legtöbben sajnos csak akkor készítenek üzleti tervet, ha a (nem az árbevételből eredő) pénzszerzés a cél. Nemegyszer próbáltak nekem úgy megbízást adni, hogy azt mondták, olyan tervet csináljak, amire az EU, a bank vagy a befektető ad pénzt. Ilyenkor mindig elmondom: én csak a piacra tudok tervezni – és elvileg az a jó az EU-nak, a banknak vagy a befektetőnek is, ami a piacnak.
A jó üzleti terv tehát nem bullshittel teleírt papírköteg, hanem tényeken alapuló, a mindennapi működés során jól használható, a cégvezető számára nélkülözhetetlen információkat tartalmazó dokumentum, amely alapos munka eredménye. Nálam a formátuma sem 150 oldalnyi szöveg, hanem rövid, lényegre törő mondatokkal, ábrákkal, grafikonokkal és nem utolsósorban számokkal telepakolt prezentáció, plusz néhány táblázat, benne sok-sok képlettel.
Miről szólnak ezek a mondatok, ábrák és számok?
Minden olyan kérdésről, amit egy vállalkozó a saját vállalkozása kapcsán időről időre feltesz. Egy vezetőnek naponta kell döntéseket hoznia, és tudja, hogy a döntései alapvetően meghatározzák a cége jövőjét, sikerességét. Ezért aztán minden döntésnél igyekszik felmérni a várható hatásokat.
Mit csinál ilyenkor a vállalkozó?
Jó esetben adatokat néz meg a piacról és a saját működéséről; aztán kérdéseket beszél meg a kollégáival, végül igyekszik mindent figyelembe véve a legjobb döntést meghozni. Rosszabb esetben zsigerből dönt – ami egy bizonyos vállalkozás-méretig akár nagyon hatékony is lehet, de egy idő után óhatatlanul a növekedés gátjává válik.
Az üzleti terv egyik legfontosabb feladata, hogy felkészítsen azokra a döntésekre, amelyekkel vállalkozásunk menedzselése során várhatóan találkozni fogunk, és olyan kulcsot adjon a kezünkbe, amely lehetővé teszi, hogy mindig az üzleti sikerességünket leginkább szolgáló döntést hozzunk.
Itt egészen konkrét kérdésekre kell gondolni! Olyanokra például, mint hogy mennyi árut rendeljek karácsonyra, mennyit költsek marketingre, hogyan mérjem a költésem hatékonyságát, mekkora terhelésre kell számítanom adott időszakban – és így tovább.
Egyszóval a jó üzleti terv nem bullshit, nem regény a befektetőnek vagy a banknak, hanem a saját, valódi, jól használható térképem, ami mutatja az utat a célig!
Szeretnél többet tudni?
További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:
- cheklist, amely segít eldönteni, üzleti tervezéssel lehetne-e többet kihozni a vállalkozásodból
- esettanulmány, ami megmutatja, másnak már sikerült
- ha nincs kedved tovább olvasgatni, viszont rögtön felvennéd velünk a kapcsolatot
- most nem érsz rá, de követnél minket a Facebook-on
0 hozzászólás